Your legal Swiss knife®
Scherpe, praktische juridische ondersteuning zodat u vol vertrouwen en veilig zaken kunt doen.
Het full-service advocatenkantoor
dat zich richt op ondernemers en bedrijven die zich bezighouden met internationale handel en innovatie.
Mag uw bank een schikking treffen met uw klant?
Bedrijven met een krediet bij de bank geven die bank als zekerheid vaak een pandrecht op hun openstaande facturen. Komt u uw verplichtingen tegenover de bank niet na, dan mag de bank uw klanten laten weten dat zij voortaan aan haar moeten betalen. Volgens de Hoge Raad (2 oktober 2026) mag de bank daarbij echter geen schikking treffen waarbij zij genoegen neemt met een lager bedrag.De bevoegdheid om te schikken of een deel van de vordering kwijt te schelden blijft bij u of, bij een faillissement, bij de curator. Ook een ruimere afspraak in de algemene voorwaarden van de bank verandert daar niets aan. Wil de bank een schikking treffen met een van uw klanten? Dan is uw instemming nodig. Een klant die zonder die instemming schikt, loopt het risico het restant alsnog te moeten betalen.
Expats met de 30%-regeling: overgangsrecht stopt per 1 januari 2027
Expats die eind 2023 al de 30%-regeling hadden, konden op grond van overgangsrecht nog tot en met 2026 kiezen voor de zogenoemde partiële buitenlandse belastingplicht. Per 1 januari 2027 vervalt die mogelijkheid definitief.Met die keuze werden zij voor box 2 en box 3 behandeld alsof zij niet in Nederland woonden, zodat onder meer hun buitenlandse vermogen hier onbelast bleef. Vanaf 2027 betalen zij daarover, net als andere inwoners, belasting in box 2 en box 3. De 30%-regeling zelf blijft bestaan. Heeft u werknemers met de 30%-regeling? Wijs hen er tijdig op dat dit gevolgen kan hebben voor hun aangifte over 2027, zodat zij zich kunnen laten adviseren.
Btw bij verkoop binnen de EU: de Europese regels veranderen stap voor stap
Per 1 januari 2027 start de Europese btw-hervorming ViDA (VAT in the Digital Age). De eerste stap is beperkt: leveringen van gas, elektriciteit, warmte en koude aan particulieren in andere EU-landen kunnen dan via het éénloketsysteem (OSS) worden aangegeven. De invoeringsdata liggen vast in een Europese richtlijn. De grotere wijzigingen volgen daarna. Vanaf 1 juli 2028 wordt de OSS uitgebreid, waardoor u zich minder vaak in andere EU-landen voor de btw hoeft te registreren, bijvoorbeeld bij het overbrengen van eigen voorraad. Vanaf 1 juli 2030 worden e-facturering en digitale rapportage verplicht voor grensoverschrijdende leveringen tussen ondernemers binnen de EU.Verkoopt u aan klanten in andere EU-landen? Breng dan nu in kaart welke btw-registraties u in het buitenland heeft en of uw facturatiesysteem straks elektronische facturen kan verwerken.
Bent u straks ineens kredietverlener volgens de nieuwe Europese Richtlijn?
Biedt u consumenten uitstel van betaling, gespreide betaling of een andere vorm van krediet? Dan kan de implementatie van Consumer Credit Directive II (CCD2) gevolgen hebben voor uw bedrijfsmodel en compliance-verplichtingen.De CCD2 breidt het Europese kader voor consumentenkrediet uit. Onder meer aanbieders van Buy Now Pay Later en bepaalde crowdfundingplatforms komen binnen het bereik van de nieuwe regels. Omdat CCD2 een richtlijn is, moeten de nieuwe regels eerst in Nederlandse wetgeving worden geïmplementeerd. Voor ondernemingen betekent dit dat het belangrijk is nu al te beoordelen of hun producten of diensten straks onder de nieuwe regels vallen.